szukaj
Wyślij rozważanie na email
:
Rozważania na każdy dzień

wtorek, 01 października 2024

29. ŚW. TERESY OD DZIECIĄTKA JEZUS
DOKTORA KOŚCIOŁA

WSPOMNIENIE

1. Prawda o Miłości jako sercu Kościoła w życiu św. Teresy.
2. Pragnienie wielkiej Miłości doprowadziło św. Teresę do odkrycia swej małej drogi.
3. Miłość nie szuka swego: stale uczyć się Miłości.

29.1 W bardzo młodym wieku Teresa pragnie podjąć życie kontemplacyjne i mimo przeciwności wstępuje do Karmelu. W swoim krótkim życiu osiągnęła szczyty świętości, jej pi­sma zawierają wiele głębokich intuicji wiary, są świadectwem dojrzałości jej życia wewnętrznego...
     więcej..

środa, 02 października 2024

30. ŚWIĘTYCH ANIOŁÓW STRÓŻÓW
WSPOMNIENIE

  1. Istnienie aniołów.
      2. Pomoc świadczona nam przez Aniołów Stróżów.
      3. Traktować ich jak serdecznych przyjaciół.

30.1 ... Aniołowie często pojawiają się na kartach Pisma Świętego jako zwyczajni posłańcy Boży. Są to istoty najdoskonalsze spośród wszystkich stworzeń, swoim rozumem sięgają tam, gdzie my nie możemy dosięgnąć i oglądają Boga twarzą w twarz jako stworzenia uwielbione.

     więcej..

czwartek, 03 października 2024

Dwudziesty Szósty Tydzień Zwykły – Czwartek
25. ŻNIWO JEST WIELKIE

           1. Potrzeba nowych apostołów do ewangelizacji świata.
           2. Miłość jest podstawą apostolstwa.
           3. Głoszeniu orędzia Chrystusa powinna towarzyszyć radość.

25.1 ...W Ewangelii z dzisiejszej Mszy św. czytamy, że spośród tych, którzy wytrwale szli za Nim, Jezus wyznaczył siedemdziesięciu dwóch, aby przygotowali ludzi na przyjście Chrystusa. Powiedział do nich: Żniwo wprawdzie wielkie, ale robotników mało.

     więcej..

piątek, 04 października 2024

31. ŚW. FRANCISZKA Z ASYŻU
WSPOMNIENIE

1. Ubóstwo św. Franciszka. Ubóstwo zwyczajnego chrześcijanina.
2. Szczególna potrzeba tej cnoty w naszych czasach. Sposoby jej praktykowania.
3. Owoce ubóstwa.

31.1 W czasach, kiedy wielu duchownych otaczało się wielkim przepychem ... Pan wezwał św. Franciszka, aby jego życie w ubóstwie stało się nowym zaczynem w tym społeczeństwie, które z powodu swego przywiązania do dóbr materialnych coraz bardziej oddalało się od Boga.
     więcej..

sobota, 05 października 2024

32. ŚW. FAUSTYNY KOWALSKIEJ
WSPOMNIENIE

1. Miłosierdzie to szczególna potęga miłości wznosząca człowieka ponad słabość.
2. Ufność, która pozwoli przezwyciężyć wszelki lęk.
3. Przebaczenie jako przejaw miłosierdzia.

32.1 ... Pierwsze czytanie z dzisiejszej Mszy świętej nawiązuje do obrazu często przywoływanego przez proroków Starego Przymierza: „Bóg miłuje Izraela miłością szczególnego wybrania, podobną do miłości oblubieńca, i dlatego przebaczy mu winy, przebaczy nawet zdrady i niewierności".
     więcej..

Dwudziesta Piąta Niedziela Zwykła
Rok B

11. NAJWAŻNIEJSZY ZE WSZYSTKICH

1. Rządzić znaczy służyć.
2. Sprawowanie władzy i posłuszeństwo w Kościele pochodzą z tego samego źródła: z miłości do Chrystusa.

3. Władza w Kościele jest wielkim dobrem. Naśladować Chrystusa w posłuszeństwie.

11.1 Pierwsze czytanie z dzisiejszej Mszy św.[1] ukazuje nam cierpienia dzieci Bożych niesłusznie prześladowanych z powodu swojej uczciwości i świętości. Zróbmy zasadzkę na sprawiedliwego, bo nam niewygodny: sprzeciwia się na­szym sprawom, zarzuca nam łamanie prawa, wypomina nam błędy naszych obyczajów. Zobaczmyż, czy prawdziwe są jego słowa, wybadajmy, co będzie przy jego zejściu... Dotknijmy go obelgą i katuszą, by poznać jego łagodność i doświadczyć jego cierpliwości. Zasądźmy go na śmierć ha­niebną, bo – jak mówił – będzie ocalony. Słowa te, napisane kilka wieków przed przyjściem Chrystusa dzisiejsza litur­gia odnosi do Jezusa – Sprawiedliwego – Jednorodzonego Syna Bożego, którego spotkały obelgi i haniebna śmierć.

W dzisiejszej Ewangelii[2] św. Marek opowiada, jak Jezus wraz z uczniami przemierzał Galileę i po drodze przygotowywał ich do swojej śmierci i zmartwychwstania. Mówił im otwarcie: Syn człowieczy będzie wydany w ręce ludzi. Ci Go zabiją, lecz zabity po trzech dniach zmartwychwstanie. Ale uczniowie, którzy inaczej wyobrażali sobie przyszłe królestwo Mesjasza, nie rozumieli tych słów, a bali się Go pytać.

Zdumiewa nas to, że gdy Nauczyciel mówił o cierpieniach i śmierci, którą ma ponieść, uczniowie za Jego plecami dyskutowali o tym, kto z nich jest największy. Dlatego po przybyciu do Kafarnaum, gdy był już w domu, zapytał ich o tę sprzeczkę podczas drogi. Zawstydzeni Apostołowie milczeli. Wówczas On usiadł, przywołał Dwunastu i rzekł do nich: „Jeśli kto chce być pierwszym, niech będzie ostatnim ze wszystkich i sługą wszystkich”. Żeby obrazowo to przedstawić, wziął dziecko; po­stawił je przed nimi i objąwszy je ramionami rzekł do nich: „Kto przyjmuje jedno z tych dzieci w imię moje, Mnie przyjmuje; a kto Mnie przyjmuje, nie przyjmuje Mnie, lecz Tego, który Mnie posłał”.

Pan chce pouczyć tych, którzy sprawują władzę w Kościele, w rodzinie, w społeczeństwie, że ich praca jest służbą. Mówi nam wszystkim o pokorze i zaparciu się siebie, aby w najsłabszych widzieć samego Chrystusa. W tym dziecku, które obejmuje Jezus, uobecnione są wszystkie dzieci świata, a także ludzie znajdujący się w potrzebie, niepełnosprawni, ubodzy, chorzy, w których – z czysto ludzkiego punktu widzenia – nie można podziwiać siły ani sukcesów.

11.2 W tym fragmencie Ewangelii Pan chce pouczyć Dwunastu, jak powinni rządzić Kościołem. Wskazuje im, iż autorytet i władza polegają na służeniu innym. Słowo autorytet pochodzi od łacińskiego słowa auctor, czyli autor, twórca, źródło czegoś. Oznacza ono funkcję czuwania nad dobrem publicznym i rozwojem grupy lub społeczności. Rządzenie i posłuszeństwo nie są wykluczającymi się postawami: w Kościele rodzą się z tej samej miłości do Chrystusa.

Władza jest konieczna w każdej społeczności. W Kościele została ustanowiona bezpośrednio przez Jezusa. Kiedy w społeczności nie ma władzy albo sprawuje się ją niewłaściwie, wyrządza się wielką szkodę jej członkom. „Ogromne wygodnictwo a czasami wielki brak odpowiedzialności kryje się w postawie przełożonych, którzy unikają przykrości upominania, wymawiając się niechęcią sprawiania cierpienia innym.

Być może oszczędzają sobie w tym życiu nieprzyjemności... lecz narażają na niebezpieczeństwo utraty szczęśliwości wiecznej – własnej i innych – przez zaniedbania, które są prawdziwymi grzechami”[3].

Władzę w Kościele należy sprawować tak, jak to czynił Chrystus, który nie przyszedł, aby mu służono, lecz aby służyć – non veni ministrari sed ministrare[4], gdyż przyszedł, aby dać swoje życie na okup za wielu. Nieco wcześniej, w sytuacji podobnej do tej, którą przedstawia dzisiejsza Ewangelia, Pan powiedział do Dwunastu: Wiecie, że władcy narodów uciskają je, a wielcy dają im odczuć swą władzę. Nie tak będzie u was. Lecz kto by między wami chciał stać się wielkim, niech będzie waszym sługą. A kto by chciał być pierwszym między wami, niech będzie niewolnikiem waszym[5]. Uczniowie stopniowo zaczynali rozumieć te słowa Nauczyciela, a w całej pełni przyjęli je po wylaniu Ducha Świętego w dniu Pięćdziesiątnicy. Po latach św. Piotr napisze do biskupów i prezbiterów, iż powinni paść powierzone im stado Boże nie jako ciemiężyciele, lecz służąc jako żywe przykłady dla stada[6]. Św. Paweł stwierdzi, że nie będąc poddany nikomu, stał się sługą wszystkich, aby pozyskać wszystkich[7]. Im wyżej w hierarchii kościelnej, tym większy obowiązek służenia innym. Głęboką świadomość tej prawdy wyraża tytuł przyjęty przez papieży: Servus servorum Dei – sługa sług Bożych.

Dobrzy pasterze w Kościele powinni wiedzieć, w jaki sposób „harmonijnie połączyć stanowczość ojca z intuicją czułej matki, która traktuje w różny sposób swoje niejednakowe dzieci, zgodnie z ich potrzebami”[8].

Powinniśmy modlić się o to, aby w Kościele nigdy nie brakowało dobrych pasterzy, którzy potrafiliby służyć wszystkim, a zwłaszcza tym najbardziej potrzebującym. Nasza codzienna modlitwa za papieża, za biskupów, za tych, którzy sprawują jakąkolwiek władzę w Kościele, za kapłanów i za tych, którzy z woli Pana pomagają nam w drodze do świętości, wzniesie się do Boga i bardzo Go ucieszy.

11.3 Sprawowanie władzy oznacza służbę w duchu posłuszeństwa. Pan stał się posłuszny aż do śmierci – i to śmierci krzyżowej[9]. Przykład Chrystusa pozwala nam zrozumieć istotę władzy. Władza sprawowana w duchu służby i posłuszeństwa jest dobrem, bardzo wielkim dobrem, bez którego nie mógłby istnieć Kościół w postaci ustanowionej przez Chrystusa.

Każda wspólnota, która chce przetrwać, w sposób naturalny szuka kogoś, kto by nią kierował. Codzienne życie przynosi nam niezliczoną ilość przykładów wspólnot, które szukają przywódców, szefów, kierowników: kluby, związki zawodowe, stowarzyszenia ludzi różnych zawodów. W prawdziwej wspólnocie, której członków łączą cele i ideały, władza nie jest przedmiotem strachu, ale szacunku i przywiązania ze strony tych, którzy jej podlegają. U osoby normalnej nie ma naturalnej tendencji do nieufności lub buntu przeciw władzy; skłonna jest raczej ją zaakceptować, zwracać się do niej, popierać ją. W Kościele zmysł nadprzyrodzony – życie wiarą – każe nam widzieć w poleceniach i radach Hierarchii samego Chrystusa, który w tych wskazaniach wychodzi nam naprzeciw.

„Obowiązek posłuszeństwa domaga się od wszystkich okazywania władzy należnego jej uznania oraz szacunku i – stosownie do zasług – wdzięczności i  życzliwości osobom, które ją sprawują”[10]. Wielkim wrogiem szacunku dla autorytetu i życia we wspólnocie jest egoizm, gorzki owoc miłości własnej, skutek grzechu pierworodnego. Czasami może on nakłaniać nas do tego, by pod jakimś pretekstem nie podporządkowywać się tym, którzy z woli Boga mają nas do Niego prowadzić. „Dziś, kiedy świat tonie w nieposłuszeństwie, awanturach, intrygach, krętactwach winniśmy kochać bardziej niż kiedykolwiek posłuszeństwo, szczerość, wierność, prostotę i wszystko to, co w duchu nadprzyrodzonym sprawi, że będziemy bardziej ludzcy”[11]. Na zakończenie tego rozmyślania zwróćmy się do Najświętszej Maryi Panny, która zechciała być Ancilla Domini, Służebnicą Pańską. Ona nas nauczy, iż służyć – zarówno sprawować władzę, jak i być posłusznym – oznacza królować.



[1] Mdr 2,17-20.
[2]
Mk 9,30-37.

[3]
Św. Josemaría Escrivá, Kuźnia, 577.

[4]
Mt 20,28.

[5]
Mt 20,24-27.

[6]
Por. 1 P 5,1-3.

[7]
Por. 1 Kor 9,19 n; 2 Kor 4,5.

[8]
Bł. A. del Portillo, Escritos sobre el sacerdocio, Madryt 1979, s. 35.

[9]
Flp 2,8.

[10]
Katechizm Kościoła Katolickiego, 1900.

[11]
Św Josemaría Escrivá, Kuźnia, 530.
Francisco Fernandez Carvajal. "Rozmowy z Bogiem".
drukuj..

Ta strona używa pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies we własnej przeglądarce internetowej. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności